A jövő oktatása

Október 16.-án a hódmezővásárhelyi Németh László Gimnáziumba kapott csapatunk meghívást. Erre az alkalomra egy tudománykommunikációs kihívással készültünk. A feladat egy általuk választott tudományos téma köré épülő projekt kidolgozása volt. A diákok forradalmi ötletekkel álltak elő, nem csupán a témaválasztást hanem a kivitelezést illetően is. Lássuk milyen projektet találtak ki a gimnazisták.
A Mindzone csapatának az lett a célkitűzése, hogy közelebb hozzák kortársaikhoz az iskolai oktatás kereteiben háttérbe szoruló határtudományokat, mint például a közgazdaságtan. A pilot területük a pszichológia, mert véleményük szerint a helyes kommunikációs készségek elsajátításából nemcsak az iskolai, de később a munkahelyi környezetben is proftálhatnának a résztvevők. A fél éves gyakorlati fókuszú eseménysorozat heti egy alkalommal valósulna meg HMV mezőgazdasági karán, ahol az érdeklődők pszichológia szakos hallgatókkal oldanának meg szituációs gyakorlatokat. A szakkör jellegű programokhoz egyéni időbeosztással elsajátítható e-learning tananyagot is megálmodtak, amelyek végén pár tesztfeladatból álló kérdéssorral ellenőriznék az ismeretek megértését. Mindezt iskolai szinten vezetnék be először, a népszerűsítést a szünetekben lejátszott videókkal, illetve facebook-posztokkal és TikTok-tartalmakkal képzelnék el. A gimnazisták motiválására a legsikeresebb résztvevőknek 10 felvételi pontot ajánlanának fel az SZTE valamennyi szakára történő jelentkezés esetén.
A csoportomnak a tudománykommunikációs projektet kellett kidolgoznia, amelynek keretében közelebb hozzák az emberekhez a tudomány legújabb vívmányait. Ehhez egy podcast sorozatot találtak ki, ahol a meghívott szakértők segítségével tárgyalnák meg az orvostudományban elért legújabb eredményeket. Ennek keretén belül szó lenne a tumor kutatásról és terápiáról, az MI hatásáról, és a műtő robotokról is, többek között. Rendkívül aktív csoport volt, nagyon gyorsan záporoztak az ötletke, és nagyon jól dolgoztak csapatban, segítették egymás ötleteit.
Legutóbbi workshopunk során a diákoknak egy találmányt vagy kutatást kellett népszerűsíteniük. Csapatunk a virtuális valóság (VR) iskolai használatát javasolja. Ennek keretében egy izgalmas, háromnapos rendezvényt terveztünk! Az első napon a természettudományoké lesz a főszerep, ahol a diákok VR-ben élhetnek át egy kísérletet vagy akár egy műtétet is. A második nap egy történelmi utazásra invitálunk, ahol megismerhetjük a Mohácsi csatát. A harmadik nap a nyelvtanulásról szól: lehetőség nyílik kávézni egy anyanyelvi beszélgetőpartnerrel Párizsban! Ez a különleges élmény segítene a tananyag könnyebb megjegyzésében, és szórakoztatóbbá tenné a tanulást.
A hódmezővásárhelyi workshop során csapatom nagy része, akik mind sportoltak – legyen szó versenyszerű vagy hobbiszintű mozgásról –, gyorsan megmutatták, hogyan képesek ezt a szenvedélyt egy innovatív projektbe beépíteni. Az ötletük szerint a sport és a tanulás összekapcsolása nemcsak hatékonyabbá teheti az ismeretszerzést, hanem ösztönzi az egészséges életmód kialakítását is. A tervüket fokozatosan, kis léptékben kezdték el felépíteni: egy sor iskolai projektnap szervezésére tettek javaslatot. Az események reggelén egy egyetemista tartott volna előadást környezetvédelemről – ám a különlegesség abban rejlett, hogy minden alkalommal más tudományterületről érkező hallgató osztotta meg tudását a gimnazistákkal. Ez nemcsak az előadóknak adott szabadságot, hogy a saját területüket bemutassák, hanem a diákok számára is izgalmassá tette az eseményeket, hiszen mindig új témákat ismerhettek meg. Az előadások után pedig következtek a nap fénypontjai: a játékos sorversenyek. Ezeken az állomásokon az előzőleg elhangzottakra épülő kérdések és ügyességi feladatok vártak a csapatokra. A diákok pontverseny keretében mérkőzhettek meg egymással, és a győztesek elnyerhették a minden gimnazista álmát: egy igazgató által jóváhagyott szabadnapot. A terv nemcsak motiválta volna a diákokat a tanulásra és a sportra, hanem egy igazi közösségépítő élményt is biztosított volna.
A workshop a Richter Gedeon Nyrt. támogatásával valósult meg. Ezúton is köszönjük a támogatást!