Kémia mindenkinek!

Augusztus 30-án a nagykanizsai Batthyány Lajos Gimnáziumban tartotta meg a SCUP workshopját, ezúttal a Pannon Egyetem által szervezett nyári kémiatábor diákjainak. A program keretében a résztvevők egy kihívást jelentő, ugyanakkor izgalmas feladatot kaptak: dolgozzanak ki egy olyan kampányt, amely népszerűsíti a kémiát, és közelebb hozza azt különböző célcsoportokhoz. Az ötletek nemcsak változatosak, hanem lenyűgözően kreatívak is voltak, hiszen minden csapat más és más szögből közelítette meg a témát, mégis közös cél vezette őket: megszerettetni a kémiát a fiatalokkal és a felnőttekkel egyaránt.
Zalán csapata, a “Hidrák,” a kémia szépségeit az élménypedagógia eszközeivel igyekezett bemutatni. Projektjük középpontjában a víz, mint „folyékony arany” állt, amelyet játékos kémiai kísérletekkel mutattak volna be általános iskolásoknak. A lyukasórákra szánt, 45 perces bemutatók során 2-4 kísérletet prezentálnának, miközben érthetően és szórakoztatóan elmagyaráznák azok tudományos hátterét. Az ilyen programok nemcsak a kémia iránti érdeklődést növelnék, hanem a környezettudatosság fontosságára is felhívnák a figyelmet. Ez a projekt játékosságával és edukatív jellegével ideális példája annak, hogyan lehet a tudományt élménnyé varázsolni.
A második csapat, Lexi mentorálásával, a mindennapok kémiai biztonságára helyezte a hangsúlyt. A “stand-up kémia” ötlete a háztartási balesetek megelőzését célozta meg, humoros és informatív előadásokkal. A csapat falunapokon tartana rövid, provokatív jelenetekkel induló műsorokat, amelyek a közönség figyelmét megragadva mutatnák be a leggyakoribb balesetek kémiai hátterét, és praktikus tanácsokat nyújtanának a megelőzésükhöz. Ez az ötlet különösen azért volt figyelemre méltó, mert egyszerre célozta meg az ismeretterjesztést és a szórakoztatást, így biztosítva, hogy az üzenet ne csak elérje, de meg is ragadja a célközönséget. A játékosság és az innováció jegyében Miro csapata, a “KémiaKártyák” egy kémiai kártyajáték ötletével állt elő. A játék célja, hogy a diákok könnyedén megjegyezzék a vegyületek neveit és képeit, miközben a kémia gyakorlati alkalmazásába is bepillantást nyerhetnek. Az első fordulóban a párosításokkal, a második fordulóban pedig a vegyületek reaktivitásával játszhatnának, így szórakozás közben ismernék meg a kémiai összefüggéseket. A játék ötvözte a stratégiai gondolkodást a tanulással, és nagyszerű eszközt kínált a kémiaórák színesítésére.
Dorina mentoráltjai egy olyan hosszabb távú projektet dolgoztak ki, amely évente kétszer interaktív előadásokat szervezne 6. osztályosok számára. Ezek az előadások játékos kísérleteket tartalmaznának, és a diákok a program végén veszélytelen, otthon is elvégezhető kísérletek leírását, valamint QR-kódokat kapnának, amelyek a bemutatott kísérletekről készült YouTube-videókhoz vezetnek. Ez a projekt különösen a fiatalabb korosztály megszólítására és a kémia gyakorlati oldalának népszerűsítésére irányult, miközben a modern technológiát is bevonta az oktatásba.
Balu csapata a gimnázium már meglévő “Kis Kutatók Klubját” gondolta tovább, és két új elemet álmodott meg: egy kémiai kártyajátékot és interaktív előadásokat. A kártyajáték során a diákok különböző kémiai vegyületek képeit és neveit párosíthatnák össze, majd a reagens kapcsolatok keresésével bővíthetnék ismereteiket. Ezen kívül a csapat interaktív előadásokat tervezett 6. osztályos diákok számára, amelyeket évente kétszer tartanának. A program keretében a gyerekek veszélytelen, otthon is kipróbálható kísérleteket ismerhetnének meg, valamint egy QR-kód segítségével elérhetnék az ezekről készült YouTube-videókat. Ez a projekt játékos tanulási lehetőséget teremt, miközben modern technológiát is beépít az oktatásba.
Ahogy a nap végére összeállt a projektek sora, nyilvánvalóvá vált, hogy a diákok nemcsak a kémia iránti szeretetüket, hanem kreativitásukat is beleadták ötleteik kidolgozásába. A workshop olyan különleges eseménnyé vált, amely során a kémia, mint tudomány, kilépett a tankönyvek lapjairól, és a résztvevők egyéni ötleteinek köszönhetően életre kelt. A program végén a diákok új tapasztalatokkal, élményekkel és a kémiához való még erősebb kötődéssel tértek haza – mi pedig büszkék lehettünk arra, hogy hozzájárulhattunk ehhez a folyamatához. A workshop a Richter Gedeon Nyrt. támogatásával valósulhatott meg. Ezúton is köszünjük!